Vreți spitale, nu catedrale? Vă zice moșu’ unde e banii!

Nărodul e o specie periculoasă, nărodul cu convingeri rupe lanțul și mușcă prin gard – iar bezbojnicii sunt o categorie specială de nărozi. Orice bezbojnic știe sigur că din cauza bisericilor și a popimii nu se construiesc spitale, că popii înfulecă bugetul și construiesc biserici și nu se ajung banii de la buget, rămân copii fără educație materialist dialectică și bătrânii mor fără medicamente. Hai să le numărăm coane Fănică! Deci două la școala de fete? Să le numărăm coane Fănică, să le numărăm…

Am scociorât prin bugetul de stat să scot cifrele și să mă lămuresc cum stăm cu acest dezastru inimaginabil. Pentru 2014 nu am găsit cifrele pentru salariile popimii și banii cheltuiți pentru construcția de biserici. Cifrele sunt din proiectele de buget, execuțiile bugetare diferă – de exemplu în 2013 Ministerul Sănătății a avut alocate 8,67 miliarde, dar a cheltuit 9,78 miliarde. Am zis să simplific treaba și am lăsat doar proiectele în lei noi, am folosit ca unitate de măsură miliardul, să fie mai clar. Și avem așa:
2015
0,04 miliarde – construire biserici
0,28 miliarde – salarii popi
9,13 miliarde – educație
29,94 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 6,75 mlrd, CNAS: 23,19 mlrd)
2014
nu știu – construire biserici
nu știu – salarii popi
8,56 miliarde – educație
30,91 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 7,95 mlrd, CNAS: 22,86 mlrd)
2013
0,03 miliarde – construire biserici
0,26 miliarde – salarii popi
8,52 miliarde – educație
31,75 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 8,67 mlrd, CNAS: 23,08 mlrd)
2012
0,01 miliarde – construire biserici
0,24 miliarde – salarii popi
8,71 miliarde – educație
24,5 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 5,46 mlrd, CNAS: 19,04 mlrd)
2011
0,038 miliarde – construire biserici
0,24 miliarde RON – salarii popi
8,55 miliarde – educație
22,2 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 4,41 mlrd, CNAS: 17,82 mlrd)
2010
0,04 miliarde – construire biserici
0,27 miliarde – salarii popi
14,59 miliarde – educație
21,44 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 4,19 mlrd, CNAS: 17,25 mlrd)
2009
0,1 miliarde – construire biserici
0,27 miliarde – salarii popi
11,98 miliarde – educație
18,82 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 4,21 mlrd, CNAS: 14,62 mlrd)
2008
0,12 miliarde – construire biserici
0,16 miliarde – salarii popi
15,83 miliarde – educație
20, 74 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 4,96 mlrd, CNAS: 15,78 mlrd)
2007
0,067 miliarde – construire biserici
0,15 miliarde – salarii popi
11,91 miliarde – educație
16,86 miliarde – sănătate (Ministerul Sănătăţii: 3,86 mlrd, CNAS: 13 mlrd)

SURSE: buget CNASbugetul României

Situația este într-adevăr gravă, stat teocratic, popii înghit bugetul pe nemestecate. Să reținem că salariile popilor includ toate cultele nu doar pe bărboșii de ortodocși. Se vede clar, pe cifre, că din cauza construcției de biserici au de suferit școlile și spitalele.
Serios vorbind, spre biserici se mai duc niște bani din bugetele locale și alocări speciale ale guvernului, dar nu cred că dublează sumele din bugetul central. Cum este situația cu finanțarea bisericilor în alte state din UE puteți citi aici.
Eu nu sunt jurnalist de investigație specializat pe teme medicale precum Vlad Mixich, dar dacă aș fi, apăi eu aș face o serie de investigații să văd unde se duc anual zecile de miliarde de lei cheltuite pe sănătate în România. O investigație scrisă emoționant, dar cu nume de persoane, cu nume de firme, cu cifre, cu contracte. Ceva frumos, să saliveze de poftă procurorii când o citesc, să clănțăne cătușele pe la ușile șmecherilor.
Plânge țara de mila rezidenților și a medicilor fără viitor în rumânime. Medicii fără viitor sunt ăia proștii, care nu s-au lipit la o rețea de corporație fabricantă de medicamente. Plicul a rămas sfânt în spitale, medicii iau salarii de la stat și de la privat, aranjamentele cu medicamente merg înainte. Bugetul sănătății pe un an în România este mai mare decât bugetul întregii Republici Moldova – cum naiba să nu se fure ca la balamuc?
Bani pentru sănătate și educație sunt în România, sunt mulți – doar că se fură. La muncă procurori!

bani1

87 comentarii

    1. Si binenteles aia sunt bani pe care nu îi declara.Aia cum se numeste ? Nu cumva venituri nedeclarate ?

  1. de notat ca din bugetele locale se duc bani si spre scoli si spre spitale, deci ar trebui adaugati si acolo la sumele de mai sus.
    citeam la inceputul anului scolar ca scolile nu au reusit sa cheltuiasca toti banii pe care i-au primit de la primarile pentru renovari.

  2. Pai chiar asa 🙂
    Foarte multi bani sunt „nevazuti” în acel buget.
    Banii sunt într-adevar nu de la buget, ci de la cetateni.
    Dar, indiferent cât de mica ar fi suma alocata de la buget constructiei de biserici, unele au fost terminate în perioada de 8-9 ani din lista de mai sus. Iar bugetul salarial s-a dublat (0.15 spre 0.28), în timp de educatia a scazut (12 spre 9).
    Problema e ca si la sanatate lucrurile stau cam la fel, adica exista multe spagi ce nu sunt contabilitate în bugetul oficial.
    E greu de stârpit o astfel de caracatita, e ca un fel de canger generalizat (metastaza).

  3. Pe bune??? Adica avem suficiente scoli cu dotari in limitele moderne, in care sa se educe si sa se formeaze copiii ? Au profesorii salarii decente, care sa ii faca sa se dedice educatiei? Avem suficiente spitale curate si dotate decent dar si personal medical remunerat corect ? Nu stiu. Poate stii tu. Dar sigur nu aveam nevoie acum de catedrala mantuirii neamului. Si chiar daca toate ar fi fost bune si frumoase , si ar fi venit timpul pentru asa ctitorie, chiar trebuie sa fie atat de grandioasa??? Credinta este (sau ar trebui sa fie) in sufletul fiecaruia dintre noi si nu cred ca ar trebui sa ne fudulim cu ditamai catedrala. Este ostentativ si in total antagonism cu saracia din tara asta.

    1. Acum tot biserica este de vina ca cei de la educatie si sanatate nu stiu sa gestioneze corect banii.? Sa fim seriosi ca pe langa bugetele primite mai luam si spaga. Acuzat preotii sa au bani neimpozabili pe la mormantari si cununii, dar cand mergi la doctor daca nu ii pui plic same frumusele nici nu se uita la tine. Daca profesorii sunt platiti sa se ocupe de educatia copiilor de ceai trebuie ore particilare ca sa fie bine educat. Preotul isi ia salariul din parohie cand sunt bani pe cand profesorul si medicul in fiecare luna. Iar salariile nu sunt mai mari la preoti fata de ceilalti bugetari.

    2. Momentul acesta este cel mai bun pt construirea Catedralei Neamului. Si stii de ce? Pt ca suntem una dintre putinele capitale europene fara o Catedrala impunatoare. Te duci in Paris – vrei sa vezi Sacre Coeur, te duci in Londra – vrei sa vezi Westminster Abbey, te duci in Viena – vrei sa vezi Stephan’s Dom, te duci in Sofia(Bulgaria) – vrei sa vezi catedrala Sf. Alexander Nevsky (cauta pe net sa vezi cat de mare este). Crezi ca atunci cand se construia Manastirea Putna – pe timp de razboi, Stefan ce Mare si oamenii mergeau cu drag si spor la munca? Nu, era o necesitate, o afirmare a credintei stramosesti! Si-acum, toata lumea vrea sa vada manastirile din Nordul Moldovei! Roadelei construirii Catedralei Mantuirii Neamului (care apropo, face parte dintr-un complex, deoarece av fin inconjurata de 4 cladiri: 1 spital cu internare ca spital Providenta de la Iasi, 1 cantina, 1 azil de batrani si 1 loc de cazare pt pelerini) se vor vedea veste vreme, sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa o finalizam! Doamne ajuta!

    3. Soția mea e profesor. Din câte îmi amintesc guvernarea năucă de dreapta la sfatul FMI a închis spitale și școli. Să vedem , următorul guvern va pune în practica Legea salarizării unice… ? Boc și Băsescu n-au avut Ok-ul de la mai marii lumii. Acuma bine că neamțul cel mult-simțit și-a văzut leafa super umflată. Ce-ar fi să-l întrebi pe el ce părere are despre salariile profesorilor? Știi ce-a zis , s-au ai uitat? Încă nu e cazul,,
      Ce nu înțeleg este ura voastră viscerală față de Biserica neamului. Țara este vândută cu totul! Ce ne-a mai rămas? Credința strămoșilor. Și pe asta vreți să ne-o luați ?

    4. Pe bune, si de ce are nevoie Romania daca nu de catedrala mantuirii neamului, de cluburi, de discoteci, de baruri, de destrabalare, de asta are nevoie romania nu? Poate mai mor cativa prin cluburi, si atunci o sa alergati la catedrala mantuirii neamului. Doamne da o lege sa se intoarca din nou scolile in biserici si spitalele

    5. Stimabile, cand afirmi cu atata convingere : „Dar sigur nu aveam nevoie acum de catedrala mantuirii neamului”, la cine te referi? La tine si amicii cu care bei bere si ragai satisfacut? La tine si parintii tai care te-au ¨educat”? La tine si nevasta-ta care se simte neglijata? La tine si idiotii care „si-au luat tara inapoi” votand un sas tembel in functia de presedinte al tarii si care, multi dintre ei, acum nu stiu pe unde sa se ascunda de rusine? La tine si spalatii pe creier care defileaza aiurea pe strazi cerand…”demisia intregii (!?!) clase politice” ? Sper ca pe mine nu m-ai inclus printre cei in numele carora iti permiti sa vorbesti. Nu de alta, dar in cazul asta te cam bag in pizda ma-tii!…

    6. Fratele meu, discutand despre profesorii multumiti de salarii, sunt profesori de limba romana care nu stiu sa scrie corect, nu cunosc pluralul substantivelor, sunt multi profesori care intra la ore si nu accepta intrebari de la elevi cand acesti „prostani”pe care ii trimitem la scoala sa se instruiasca, indraznesc sa intrebe ceva ce nu inteleg, altii intra bauti la ore, altii le dau sa conspecteze lectiile noi, in timp ce ei citesc presa… ce scoala??? Ce invatamant??? Toti oligofrenii care nu au reusit sa faca ceva in viata au devenit profesori, ca e comod, devenind colegi cu acei oameni minunati care au fost si vor ramane dascali din convingere si vocatie, care ne-ar educa progeniturile si gratuit, pentru ca sunt oameni minunati, pregatiti si cu valori superioare. Fiecare institutie isi are rolul ei intr-o societate, de ce trebuie sa minimalizam rolul Bisericii si sa o scoatem tap ispasitor pentru toate relele acestor guvernari post-decembriste?!! Da avem nevoie de catedrala, da acem nevoie de dascali bine platiti dar si bine pregatiti, avem nevoie de medici motivati, dar….. suntem putrezi…. nu ridicam o institutie, injosind o alta sau atacand-o!!

    7. Da? Păi și tu atunci cum se face că fondurile de la stat pentru catedrală sunt de 12 mil euro și urlă toată lumea, în timp ce banii alocați pentru arenă îs 234 mil și nimeni nu zice nimic? Ipocrizie? Cam da. E?

  4. Da. De acord cu ideea.
    Sumele pt educatie si sanatate erau mai mari inainte de criza…
    S-au mentinut relativ mari si dupa criza….

    Despre faptul ca au crescut salariile acordate personalului clerical cred (parere proprie) ca s-au mai marit lefurile in conditiile in care si preturile la utilitati : apa, gaz, curent, preturile la diferitele bunuri de consum s-au marit mult din 2007. La fel si preturile la combustibili . Adica acel „living cost” s-a dusnin sus.
    Din proprie experienta si cunostinta stiu ca salariul care acum 7-8 ani era considerat decent si ajungea pt a se trai in limite rezonabile azi se poate sa fie insuficient.
    In diferitele parohii unul din sursele de venit pt preot este taxa de cult a enoriasilor ( o suma absolut decenta perceputa pe an). Foarte multi dintre enoriasi (de multe ori cam jumate dintre ei) nu platesc aceasta taxa la timp si astfel apar intarzieri mari ( de luni de zile) pt incasarea salariului preotului si pt plata utilitatilor parohiei si e vorba nu de un preot incepator ci de un iconom stavrofor.
    Salariul unui preot cu grade este in majoritatea covarsitoare a cazurilor inferior unui profesor cu grade didactice si aceeasi vechime in functie, deci aici nu vorbim de salarii spectaculoase.

    In articol s-ar putea aminti si alte surse de bani care nu sunt abordate la modul serios de autoritati. De ce nu se face nimic legislativ si practic pt confiscarea milioanelor de dolari, euro etc pe care le-au furat pushcariabilii de la acest popor?
    Sunt persoane dovedite corupte care sunt si condamnte dar de a caror avere nu s-a atins nimeni (Nastate sapte case, Voiculescu varanul, Patriciu, sau directorii dovediti cu furatul de la diferitele regii gen CFR , Hidroelectrica , CAS, etc).
    Acolo sunt banii nostrii, in imperiile media construite de unii, in vilele, masinile si conturile lor, in fundatii create tot de ei pt „spalarea” banilor!
    N-am auzit zilele astea sa se puna problema in acest fel in strada… De ce se uita de aceste surse de venit?
    De ce nu se incearca recuperarea unor datorii istorice din partea unor state din Asia / Africa si chiar din Europa (Germania) ? Aia n-ar fi bani buni pt dezvoltarea unor sectoare de la noi?
    Oamenii tind sa uite esentialul de multe ori…
    Se raliaza unor sloganuri comandate din afara gen „vrem spitale nu catedrale!”
    Trist si rusinos!

  5. exemplul clasic de „a nu vedea padurea din cauza copacilor”.
    Sa ma explic pe scurt: 2015 – educatie 9,13 mld – 0.7(salarii) = 8.4 mld investitii care se duc nu stiu unde!? iar pe tine te doare de cei 0,04 care se duc pe construirre de biserici adica 0.5% din cat se investeste in educatie. La sanatate e jaful si mai mare.
    Pot sa-ti garantez ca 1 leu cheltuit de biserica = 2 lei cheltuiti de oricare institutie a statului roman. Deci, hai sa adresam problemele pe rand in ordinea importantei, altfel iese un haos de care o sa profite tot politicienii.

  6. Sa spuna Domnule Petrache,
    Ca vin si eu si spun…..NU toti popii sunt la fel!
    Si in plus, mai vin si completez si cu parerea mea despre profesori si medici – banii pe care profesorii ii iau pe meditatii, plocoanele pentru profesori cu te miri ce ocazie, spagile primite ca altfel nu vor sa iti treaca, copilul clasa, sunt impozitate? Se aloca atatia bani la educatie si totusi suntem fortati sa le cumparam copiilor manuale…De ce? Unde se duc banii? Sa nu imi spuneti ca in scoli pentru ca in orasul meu scolile stau sa pice jos!
    In ceea ce priveste sanatatea…am tot vazut zilele astea ca in locul catedralei mantuirii neamului sa se construiasca un spital…de acord! Dar cine sa lucreze in el? Medicii care si-au abandonat tara ca nu le ajungea leafa, sau medicii care iti cer „plicul” ca sa iti opereze copilul aflat in stare grava? Si aici o sa va spun o mica poveste adevarata( intamplare patita de o ruda): „Am mers cu fetita mea de 6 ani la Targu Mures, trebuia sa sufere o interventie pe cord. M-am intalnit cu domnul doctor ce urma sa o opereze si mi-a cerut 1000 de euro pentru interventie. I-am spus ca am doar 3000 de lei, la care acesta s-a intors foarte revoltat spre mine si mi-a pus intrebarea: Doar atat valoreaza viata copilului pentru dumneavoastra? Mergeti si faceti rost de bani, apoi mai stam de vorba!” Este crunt…nu as dori ca vreunul dintre noi sa ajunga in situatia aceasta vreodata! Sa iti vezi copilul suferind in spital, iar medicul sa nu se uite la el pentru ca nu ai suficienti bani! Medicii care salveaza acum vietile celor din club, sunt niste ingeri…dar nu sunt toti la fel! Unii au ales sa fuga pentru un trai mai bun, altii au ramas sa salveze vieti fara niciun cost, iar altii salveaza vieti cu niste costuri mult prea mari, fara sa le pese ca si noi traim in aceeasi tara, pe aceleasi salarii mizerabile ca si ei, fara sa le pese de suferinta noastra!

  7. Problema, coane, e merțanul ăla de 70.000 de euro. Adică Giani, agent de vanzari, are un VW Caddy la muncă și un Logan 1.4 acasă, iar Patriahul se plimbă cu ditai merțanul? Așa ceva…

    1. Nu, nu Mercedesul e problema. Coruptie exista in toate domeniile, si exista locuri in care se fura muuuult mai mult decat in Biserica. Dar la noi se fura peste tot unde se poate, inclusiv in biserica.

      PS: Daca „Giani” vrea sa conduca mertan (cinstit), sa se chinuie si el mai mult. Nu vreau sa par bou, dar un VW Caddy e suficient pentru un agent de vanzari.

    2. Pai bade Mihaita, tu n-ai nevoie de Catedrala Mantuirii neamului, eu am. Tu ai intr-adevar nevoie de un spital si cativa doctori buni sa te refaci dupa decibelii incasati la onor Spectacolele de rock in pielea goala gen Colectiv, unde cei care cereau spitale, la spitale au ajuns. Inca nu ai realizat ca daca mergi la Sfanta Bisericva nu ai nevoie de spital. Doamne iarta-ma, . Am sa ma rog si pentru tine si altii ca tine atat in spatii mari cat si in spatii mici. Saracu Geany, se compara cu Patriarhul. !

  8. Eu, ca si ceilalti din narozii tarii vedem la nivel de jos. Preotii iau un salariu minim de la stat. Lunar. Daca banii astia s-ar imparti la salariul medicilor poate nu ne-ar pleca si ultimul medic onest ce nu ia nici spaga si nici comisioane de la farmaceutice.
    Apoi nici nu mi se pare normal ca se inchid spitale dar se deschid biserici. Da, nici bisericile nu au autorizatii impotriva incendiilor, si nici macar nu au 4-6 usi cum sunt recomandarile pompierilor pt incaperi cu peste 500 oameni.

    Nici nu ni se pare in regula opulenta medicilor. Sa vad masina de 20-30 mii euro ( nu ma pricep la masini, nu am) din salariul minim pe economie cat are un preot… eu ca femeie cu bugetul familiei in mana abia reusesc sa pun 10-20% din salariul mediu pe economie ce ne intra in casa – nu as avea nici cu ce cumpara o roata de rezerva.

    Nu stiu cum au raportat acele 0,04 miliarde catre culte. Dar tin sa fac un calcul de femeie preocupata de finante: sunt aprox. 50 mii preoti (declarati pe site-urile crestin ortodox, ortodoxia etc) x salariu minim pe economie (1 mie brut roni) x 12 luni. Mi-e A iesit peste 6 sute milioane roni. Adica 0,06 miliarde .
    Si la cata coruptie si neglijenta e, nu mai cred cifra vehiculata de tine.

    Ar fi mai sanatos sa fie ca in Germania: cine e credincios isi poate redirecta ceva din impozit pt biserica. Eu voi redirecta catre spitale/case de copii/cercetare gasesc eu ce.

    Cat despre coruptia din spitale, o stim pe pielea noastra. Noi ca familie suntem sanatosi, multumesc lui Dumnezeu de 5 ani nu am calcat la farmacie decat pentru sampon anti paduchi; dar citind de mai sus ii multumesc inca de 100 de ori lui Dumnezeu si pediatrului. Dar uita te la nebunia de la Floreasca (spital central) cu sectia de arsi, inceputa de peste 10 ani, nedata in folosinta, construita de singura firma ce a licitat: cunostinta de a lui Oprescu; dar acum ceva luni fiind inaugurata cu fast. Astazi directorul si-a dat demisia.

    Ne-am saturat de toate astea. Ni s-a acrit!!! Daca un pic mai bine este prin sacrificarea a ceva de lista, atunci vrem sa se taie. Pt banii aia noi, oamenii simpli, cu salariu mediu pe economie, noi muncim din greu. NU MERITA!!!

    p.s. si inca nu am inceput sa scriu cate magarii am vazut facute de unii preoti (si nu de cei marunti, de cartier, ci de cei mari!!!cu salarii grase )

    1. Multumim.Foarte bun și realist comentariul doamnei „o femeie”.Bravo !!!!!Popii i-au bani mulți pe lângă așa zisul salar minim .Nu le mai plângeți de milă. Au donații de la enoriași. Toți au mașini și apartamente.Merg în concedii și așa mai departe.

    2. Femeie draga, daca pentru matale este mai sanatos in Germania, pentru ce iti mai pierzi vremea intr-o tara majoritar ortodoxa? Du-te matale unde vezi cu doi ochisori si doneaza-ti salariul la ce spitale vrei. Lasa-ne pe noi in pace, si nu ne mai purta dumneata de grija. Daca nu esti credincioasa, nu te mai baga unde nu iti fierbe oala. Discuta despre satanism, despre ateism despre homosexuali si alte subiecte mondene si da-ti cu parerea cat vrei, dar despre credinta mai usor cu parerile, ca nu ai inteles nimic.

    3. Inainte de a arunca cu informatii eronate, informeaza-te si vei vedea ca un preot din acel salariu minim de 1000 lei brut, primeste doar jumătate de la stat, adica 500 lei brut. Restul se completează din veniturile parohiei, si alea daca sunt. E usor sa comentezi ca iau popii banii tarii, mai ales când sunt scosi la inaintare popii cu bani, dar uitati-va si la aia care fac foamea pe la sate, si sunt parasiti de neveste pentru ca sunt in imposibilitatea de asi intretine familia! Sunt uscaturi si in pădurea bisericii, dar nu fiti ca niste animale fără minte care sunt duse la taiere si iau tot de bun! Mai interesati-va si voi!

    4. Pentru X: Cine le-a plans de mila preotilor ?… Nici nu stiu de ce iti scriu, pentru ca se vede cat de „obiectiv/a” esti, ai ales din comentariu femeii de mai sus numai ce ti-a convenit.

    5. Doamna Femeie,
      Va respect materialismul. Insa eu si multi altii avem nevoie de preoti si de biserica. Stiu ca vi se pare o prostie, dar ganditi-va doar la faptul ca, istoriceste vorbind, daca Romania mai exista, asta se datoreste in primul rand ortodoxiei. N-o spun eu, ci mari istorici precum Nicolae Iorga, sau mai recent Florin Constantiniu.
      Nu uitati, omul nu traieste numai cu paine. Preotii sunt doctorii sufletului crestinului, chiar daca printre ei s-a mai ratacit si cate un materialist care nu si-a gasit locul altundeva.
      Cat despre spitale si doctori… e o poveste lunga. Informati-va putin despre, sa zicem, citostatice. Aflati ce sunt, ce fac si cat costa. Pareti o femeie inteligenta. Sunt sigur ca veti intelege unde se duce grosul banilor din sanatate si mai ales cu ce folos.
      Domnul sa va lumineze mintea!

  9. La Iasi au scos peste 5 milioane de euro din pelerinaj (ne taxabili) apoi au tupeul sa vina sa ceara 100.000 lei de la consiliul local pentru iluminarea la nu stiu ce catedrala. Oricum o dai tot nesimtiti sunt. Preaafaceristul are vile impresionante si averi colosale in banci, ia un salariu impresionant de la stat si detine si afaceri cu Mall`uri si etc … de unde ? 🙂 Apoi sunt proprietatile date de catre stat bisericii, iar in unele cazuri biserica a evacuat niste amarati de oameni ca erau pe terenul lor castigat prin tribunale. Oricum o dai biserica nu iese basma curata, este pur o afacere pe spinarea fraierilor. Credinta nu se masoara prin cati bani dai la biserica sau ce toiage de aur au popii! Multi credinciosi nici macar nu au habar ce scrie in Biblie dar o umreaza orbeste ca asa au fost indoctrinati de mici.

  10. Opriti-va, fratilor si iertati! Oamenii astia au nevoie sa-i ia cineva in brate, sa-i iubeasca, sa-i miluiasca si sa-i mangaie, sa-i spele de otrava. Ce stiu ei ce-i aia ratiune si logica si cifre? Se iau dupa injectati aparuti la televizor pe post de analisti, formatori si lideri de opinie plini de ego si goi de suflet, care-si maresc hambarele dupa ce le darama, atoatestiitori, cerand putina apa, macar un deget inmuiat, sa-i mai racoreasca…. Orbii conduc orbii!

    1. Esti de-a lor , de aceea vorbești așa. Dacă ai răbdare de foame ca și ceilalți oameni sau enoriași , nu ai mai scrie tot felul de tâmpenii. Rușine !

    2. Nu pot, pretene…!!!Nu pot sa iau in brate un sarpe veninos care sasaie si sare sa ma muste de beregata…mai bine ii pun un 7,62 mm steel core; in legitime defence. Acolo se va ajunge curand…cu zombilaii spalati pe creier de catre facebuci !!!

  11. Admirabil efortul de a colecta , aduna, documenta cifrele de mai sus! Si spun asta fara ironie!
    Ceea ce uita/ignora/evita autorul este partea consistenta (si „nevazuta” de el) a afacerilor desfasurate de BOR: chirii, vanzare produse agro-alimentare (cereale, miere, vin,etc.), lemn (da…:( ),etc. Cel putin in zona rurala preotul (sa nu zic popa ca suna asa…peiorativ) este unul din capetele financiare importante ale comunitatii. Da, de acord, e meritul lor ca se munceste pamantul si resursele alocate bisericilor/manastirilor insa ceea ce vreau sa precizez este avaritia,lacomia acestor oameni (preoti…cica!) care au construit averi personale colosale! Da, colosale! Am exemple pentru cine isi doreste….Daca erau intr-adevar patrunsi de spiritul divin in mod cert reuseau sa directioneze o parte din banii adunati de pe urma bisericii si sa construiasca catedrala din fonduri proprii! Da, atat de multi bani se fac de catre BOR! Nu, nu exagerez! … Da, mai sunt si cazuri de parohii sarace (vezi sate amarate din Vaslui,etc) de unde un popa nu poate efectiv „aduna” cotele impuse de la centru (ce?? nu stiati ca se cere asa ceva de catre superiorii BOR??)…Insa in mare parte biserica este o afacere de familie…bunicu’ ,tata si copilul …urmeaza aceasta cale…nu e musai din chemare…dar e o afacere buna si trebuie pastrata in familie!! Da, mai sunt si preoti care intr-adevar simt si au bun simt.. decenta..insa sunt cazuri din ce in ce mai rare..
    Si aceste afaceri nu-s impozitate parca?

    1. Mihai, poate ai dreptate, nu știu. Și eu am cunoscut preoți hulpavi, nu doar ortodocși. Dar nu acesta este substratul demersului prezentului articol.

      Autorul a pornit de la premisa vehiculată virulent și obsesiv în presă, pe Facebook și printre unii protestatari din zilele acestea, că bugetul alocat BOR sugrumă investițiile în sănătate și educație.

      Autorul a arătat cifrele seci. Nu sugrumă nimic. Banii pentru sănătate și educație sunt mulți, infinit mai mulți. Medicii și profesorii sunt plătiți în ultimul hal. Unde-s banii?

      Scandalul Microsoft – pe al cărui țambal s-a pus batista într-un mare fel – se referă știi la ce? La un contract de achiziție a licențelor Windows pentru școli, contract în valoare de sute de milioane de euro. Eu acolo mi-aș concentra eforturile investigative și eventuala revoltă. Nu la cele 12 milioane de euro alocate anual tuturor cultelor din România.

      Scuze că am divagat. Putem vorbi de moralitate, de averile bisericești, de ce dorești tu. Doar să nu uităm scopul și subiectul acestui articol.

    1. da. da. Biserica este problema. De ce?
      Pentru ca fiecare preot parah este si manager, si chiar bun manager. Din toti banii pe care ii primeste de la stat, din donatii… contruieste, construieste.
      Se vede ceva, sunt manageri buni in biserica,se face ceva cu acesti bani, se ridica biserici, orfelinate, spitale care apartin de biserici, asezaminte pentru batrani.
      da sunt vinovati. De ce nu urmeaza exemplu celor din sanatate, din invatamant- sa faca investii proaste, scoli noi care stau inchise pentru ca nu au nr. necesar de elevi, terenuri sportive construite in panta,in spitale pe sectii de arsi care stau sigilate, aparatura medicala de ultima generatie, dar care nu se foloseste pentru a putea trimite pacienti la cabinetele particulare….contra cost…

    2. Dumneata in mod cert nu ai dat un banut pentru construire. Ma mir ca ti-ai rezervat dreptul sa fi curios.

  12. Vreau s-o întreb pe cucoana care a semnat ,,o femeie”:
    De unde ai mai scos cifra de 50000 de preoți? Chiar suntem în noaptea minții?
    Sau bezbojnicului (sper că nu am greșit) care știe el că de la pelerini s-ai scos 5 milioane de euro: ești retardat mintal? De unde scoateți dom-le asemenea cifre ca să știm și noi?
    Dacă acesta e nivelul de informare al bezbojnicilor, e crunt. Sau au fost cifre care au ieșit în urma plesnirii ultimului neuron.
    Să te ferească Dumnezeu de așa hal de nărozi!

    1. Întreabă – te cati bani”la negru „face un popa la Craciun,Boboteaza,botez,înmormântare, nunta.Si nu apar nicăieri. Nu îi mai pupați atât pe popi în. …ca nu mai sunt ca cei dinainte.Acei erau preoți cu har , astia de astăzi sunt niște HOȚI. Nu iti înmormântează mortul dacă nu le dai bani (și au și tupeu maxim sa iti pună tarif), nu te cununa fără sa plătești ….. și așa mai departe.Unde este credința lor , harul ?

  13. În primul rând e clar că te-ai vândut rușilor 🙂

    Treaba bună e că ai făcut niște data mining și că ai scos la lumină niște cifre. Am făcut și eu acest demers, din curiozitate, cu câteva ore înainte să găsesc articolul tău.

    Nu am avut aceleași cifre, a trebuit să mă bazez pe articole de presă (critice la adresa alocării unor sume prea mari către BOR) și pe Recensământul din 2011 care dă și proporția diferitelor confesiuni în rândul populației României.

    Am făcut niște împărțiri din care au reieșit următoarele:

    – Guvernul României alocă de la buget – anual – suma de 65 eurocenți (0.65 EUR) pentru fiecare credincios, indiferent de religia acestuia.
    – Fiecare lăcaș de cult din România primește anual de la stat în jur de 600 EUR, adică sub 2 EUR pentru fiecare zi de funcționare.
    – Coroborând bugetul total alocat cultelor (12 milioane EUR anual) cu procentul ateilor declarați la recensământ (0,2% din populație) reiese, grosso modo, că aceștia, toți ateii adică, au o contribuție anuală de 24,000 EUR la bugetul tuturor cultelor. Păstrând algoritmul proporționalității, 20,000 se duc la BOR, restul la celelalte biserici. Una peste alta, fiecare ateu plătește anual către Biserica Ortodoxă Română, prin canale bugetare, sub un euro.

    Nu mi se pare corect ca din taxele acestor oameni să se deturneze fonduri către instituții în care dânșii nu cred. Propun ca viitorul Guvern să direcționeze cei 20,000 EUR către sănătate sau educație.

    1. Nu nu domnule, eu nu sunt de acord! Multi dintre astia nu platesc impozite pe veniturile realizate din mediul online.. fac evaziune la greu si tot ei striga… inainte de a directiona cei 20.000 euro trebuiesc luati la intrebari de fisc stransi cu usa si anchetati….

    2. Haida de! 20.000 euro nu ajung nici pentru o juma de masina pentru un parlamentar. Chiar de banii astia ne impotmolim acum? Astia au furat toata tara si tu vrei ca ateilor sa li se distribuie cei 20.000 euro care li se cuvin?! Nu sunt lucruri mai grave in tara, trebuie sa ne ocupam de cativa lei pentru atei!

  14. Nu toate cultele au clericii platiti de stat. SUNT SIGUR. Deci avand in vedere ca afirmatia potrivit careia toate cultele au clericii platiti de stat, este eronata, automat am indioieli cu privire la restul afirmatiilor. Nu conteza cati bani primesc de la stat, UN LUCRU ESTE SIGUR – B.O.R ABUZEAZA LA MAXIN DE PUTEREA DE CARE INCA SE BUCURA.

  15. Ok..deci statul nu da atatia bani cat crede lumea catre BOR…dar urmneaza acel „dar” banii care ii produc din vanzarea „articolelor bisericesti” si a tuturor afacerilor care le fac „popii” care toti se plimba in „carute” de lux cumparate din „cutia milei” si nu platesc nici macar 0.000001 lei impozit sau tva si alte taxe. Sa aveti o seara buna in continuare…un articol slab care vrea de fapt sa ne transimta nimic

  16. Nu cred ca asa se pune problema,,spitale nu biserici sau vice versa ! Sunt lucruri separate si avem nevoie de toate .Stiu multe persoane care sunt de acord cu prima lozinca dar cand au fost in concediu in Turcia si-au pus poze la Moschea Albastra, Italia -Piata sf Petru,Paris -Notre Dame,in Bulgaria nu stiu ce,la fel in Viena ,Germania, Valensia;numai ca nu-si dau seama sa spuna ca le-au vizitat ca-s reprezentative fiecare pentru tara in care se afla si ca poate si pe noi ne -ar reprezenta o Catedrala mareata .De ce trebuie sa ne consideram mereu inferiori ca natie ? Pai daca unii ierarhi au facut averi untr un fel sau altul.banii aceea sa mearga si la Catedrela Neamului .

  17. hmmmm … mda , nu prea le am eu cu popii, cred ca ar trebui sa se implice mai concret in sistemul social si sa nu se ascunda in spatele cutumelor ortodoxe- suntem crestini si credem in „ajuta-ti aproapele” asta trebuie sa primeze: omul… da nici doctorii nu mi-s tare la inima si sunt patita!…
    se tot vehiculeaza cati bani iau popii si prea putin cat incaseaza doctorii: un calcul simplu – eu, mama singura cu un copil de trei ani bolnav la ambii rinichi: lucrez, castig binisor, zic eu daca pot trai de pe o luna pe alta, si cotizez la bugetul de stat: undeva la 500 roni pe luna dupa care: Vreau o ecografie la copil, o fac la privat pentru ca lucrez, nu am timp de cozi la stat, decartez din nou: minim 100 ron de 3 ori pe an asta pentru ca ne stie doctorita si e draguta si nu ia bani pe consultatie, trebuie lunar o analiza de urina, din nou, la privat, ca la stat nu apuci, iarsai lunar 54 ron, doamne fereste de o raceala cum se poarta prin gradinite, medicul de familie imi ia 10 roni pe consultatie daca nu are copilul febra sa fie urgenta, iar medicamentele alea compensate poti sa le uiti de la a treia raceala, deoarece copilul nu are voie decat 3 raceli pe an! iar de ma duc in spital la pedriatie si stau.. k eu din principiu NU Dau! sunt chemata la cabinetul privat pentru inca o consulatie (45 Ron) si o reteta necompensata. Am fost o data la urgenta (paranteza: SMURD-ul fff profesionisti, jos palaria!) pentru ca a muscat copilul dintr-o pastila de vanish s-a albit si a cazut: Am aflat de la o doctorita,cam evaziva, dumneaei, ca sa nu zic ca vorbea urat, si tare nehotarata, ca ar avea: epilepsie, autism, ba chiar e retardat un pic dar are si ceva ADHD ca prea sare in pat noaptea si o deranjeaza pe asistenta: Am luat disperata toti doctorii la rand EEG-uri, EKG-uri, RMN-uri, psihiatri si logopezi, alte plati alte distractii … si ce sa vezi, concluzia: e perfect sanatos – cam incapatanat, dar in rest nu nare nimic!!! Ma pregatesc de 3 ani incoace pentru o opertatie a copilului la rinichi- trebuie facuta, asadar strang bani, monitorizez copilul cum am descris mai sus si sper sa il mai tina pana la concediu, pentru ca.. sincer: mi-e mai ieftin sa il urc in avion in primavara, sa ma dau jos la München, sa il operez acolo si sa revin in tara.
    Ei bine, fratzilor da…asta e sistemul nostru sanitar pentru care platim si ma intreb, pentru ca sunt convinsa ca sunt multi altii in situatii similare … unde ajung banii care ii tot cotizam… si de CE tot nu sunt destui

  18. Cu parere de rau observ ca Tineretul si prostimea manipulata de televizor ,face razboi cu Biserica lui Dumnezeu cea care a aparat tara si sa rugat pt ea si idiotii ei.Doriti spitale?multe?de spitale o sa aveti parte,si regret ca toti cei care au facut razboi cu Dumnezeu,au pierdut.Biserica a mai fost lovita si prigonita,si acum din nou va suferi prigoana,pt ca de 2000 de ani a fost lovita si mai ales acum cind sa dat putere satanei sa se razboiasca cu biserica si so biruie.Dar va veni si ziua judecatii cind toti prigonitorii vor plinge si vor scrijni dintii si ce regrete vor avea dar va fi tirziu.Bucura-te Biserica prigonita ca atunci cind ai fost prigonita ai devenit si mai puternica.Si asa cum spunea scriitorul Tertulianus ;Singele Martirilor este saminta Crestinismului.In Romania este trist ca chiar crestinii o prigonesc si o socotesc demodata.Dupa ce o ve-ti distruge sa vedeti cit o sa o doriti si o sa va dati cu capul de pereti.Asa cum si noi cei din tari straine o dorim linga noi clipa de clipa.Avem biserica noastra din fericire dar si noi o vrem cit mai des,pe cind voi din Romania no mai vreti.Inchinati-va lui satana ca va place mai mult.Scriu aceste rinduri cu mare durere in suflet.Dar nu uitati ca daca vreti spitale in loc de biserici,sa stiti ca de spitale ve-ti avea parte.In rest numai de bine.

    1. Nu,face nimeni razboi cu Biserica si Lacasul sfant ,ci cu Popii ! Uitati-va in jur si vedeti cati „preoti cu har ” mai sunt.PUTINI .Cei de stazi vor bani de la oameni,isi bat nevestele ,beau ,fumeaza ,petrec ,se cearta cu semenii lor (binenteles crezandu-se superiori) si asa mai departe.De ce sa fim partasi la mizeriile lor,cand putem crede in Dumnezeu si sa ne rugam fara a merge si a le pupa lor mainile si sa le dam satisfactia ca ei sunt atotputernici.De ce sa ma duc la ei si sa le spun pacatul meu ?Au ei puterea si sufletul atat de curat ,incat sa imi ierte mie pacatele ,dupa ce au ei poate mai multe pacate ca mine ? Nu te ingroapa fara bani,nu te boteaza fara bani,nu te cununa fara bani,nu iti sfinteste casa fara bani si asa mai departe.Vi se pare normal ? Mie , NU

  19. Vad ca multa lume isi da cu parerea, asa ca o sa imi dau si eu.

    Prea multi oameni traiesc cu impresia ca din cauza bisericii nu avem spitale. Ca mai bine se facea un spital in locul Catedralei. Sincer, era mai bine, parerea mea, daca renovau si modernizau Biserica aia mare si frumoasa de la Unirii, cred ca iesea si mai ieftin, si mai bine, si nici nu mai apareau atatea comentarii negative. DAR. Daca faceau spital acolo, in locul Catedralei Mantuirii Neamului, cine lucra in el? Degeaba faceau cel mai mare spital, daca era slab dotat si construit la supra-pret. Si oricum nu avea cine sa lucreze in el. Media de locuri in spitale pe cap de locuitor in Romania este buna, chiar foarte buna. Problema e ca spitalele nu sunt dotate cum trebuie si medicii (cel putin din cat am intalnit pana acuma) sunt acolo doar ca sa faca bani, nu sa trateze. Si pe deasupra, mai sunt si foarte putini. Majoritatea fac facultatea la noi pentru ca e gratis, sau chiar daca intra la taxa, tot e foarte ieftin fata de cat ar fi in strainatate (foarte urat din partea lor sa faca asta; e dreptul lor, dar mie mi se pare foarte urat). Si de astia care au ramas, eu nu sunt prea multumit: Urla la batrani pentru orice nimic, te ameninta ca nu te trateaza doar pentru ca ai facut o amarata de analiza in alta parte decat cea in care ti-au zis ei (am patit asta) si sunt capabili sa ia ultimi bani din pensia unor batrani doar pentru a-si face treaba. (Nu vreau sa generalizez, nu ii bag pe toti in aceeasi oala, dar experientele mele de pana acum mi-au scos in cale prea multi de-astia).

    Mie mi se pare ca salarile din invatamant sunt chiar bune, comparativ cu munca prestata. Eu sunt anul 3 la facultate si pot sa predau fizica, matematica si informatica mai bine decat mi-au fost predate mie in liceu. Profesorii lucreaza cateva ore pe saptamana in poate cel mai comod mediu. Nici medicii nu sunt chiar asa de prost platiti, avand in vedere ca multi vin la munca dimineata la 7-8 si la 9 nu ii mai gasesti in spital, nu dau 2 bani pe cei mai in varsta etc. Bineinteles, ma raportez la salarile din Romania. Stiu ca in Germania un medic castiga mai mult, dar si un sudor, frizer, postas, inginer, instalator, director si spalator de vase castiga mai mult ca aici. Daca considera ca salariile sunt proaste, de ce nu isi aleg alta meserie? De ce se duc la Medicina? Cam in fiecare an sunt 10-15 pe un loc la admitere la facultate, deci nu o sa ducem lipsa de medici.
    Ma rog, poate am deviat putin. Ce voiam sa spun este ca nu din cauza Bisericii nu avem educatie si spitale ca lumea, ci din cauza hotiei din ultimii 26 de ani (in care si Biserica e, probabil, implicata, dar 100% nu e doar vina Bisericii).

    Medicii iau plicuri de bani si ca sa iti ia temperatura, preotii pretind tarife la botezuri, inmormantari, si profesorii dau meditatii pe bani cam multi. Nimeni nu isi declara castigurile astea, asa ca nu va mai luati doar de preoti.

    Oprescu a facut traseele alea de biciclete (vreo 30km de autocolant pe trotuar) cu cateva milioane de euro. Altul, nu mai stiu cum il cheama, se lauda ca sparge la casino si cate 1 milion de dolari pe noapte. Buzoianu ala (sau cum il cheama) a facut manarii cu statul pana a ajuns sa detina cel mai mare castel particular din Elvetia. De-aia n-avem bani.

    1. Mai Bogdane, a sti nu inseamna a si preda. Ca sa fii profestor trebuie sa stii sa predai, nu doar sa ai cunostinte. E o diferenta fundamentala!

  20. Bisericile se vad pentru ca banii alocati pentru ele sunt folositi in scopul in care au fost alocati. In celelalte domenii sanatate, educatie cu toate ca sunt alocate fonduri de aproape 100 de ori mai mari banii nu lasa nicio urma deoarece sunt folositi cum banuim cu totii.
    E usor sa strigi sa nu se mai construiasca biserici cu toate ca este mare nevoie de ele ( in paranteza fie spus ar trebui sa se faca mai multe si mai mici renuntandu-se la megalomanii ce te duc cu gandul la vremuri nu prea indepartate) in loc sa strigi sa nu se mai fure. Din banii furati se putea face nenumarate spitale si scoli. Inca se pot face daca justitia si-ar face treaba si ar confisca parte, ca tot cred ca este imposibil, din ce s-a furat.

  21. În unele tari, taxa pentru biserica este platita numai de cel care se declara credincios. Nu stiu cum se împarte taxa mai departe în tarile cu 2 sau mai multe confesiuni (Germania, SUA etc.), dar nu este important.

  22. plin de grijulii pentru scoli si spitale si revoltati ca se construiesc biserici. cand a inchis ungurul czeke attila spitalele, cand s-a aprobat legea avortului (ca din lipsa de copii se inchid scolile) nu vezi unul la proteste si la nemultumirii, ca zeci de mii de elevi nu se duc la ore, isi bat joc de acesti profesori (pe care-i plangeti ca au salarii mici. Le au, normal, dupa mintea vostra, din cauza popilor si catedralelor) si fug in bodegi si cluburi? faptul ca un tembel de presedinte semneaza tratate dezavantajoase Romaniei, ca parlamentarii aproba legi antinationale (vezi asa zisa lege „antilegionara”), ca guvernantii vand padurile la austrieci si fabricile la fier vechi, ca tot soiul de minoritari sunt „mai egali ca egalii” si etc. in mintea unora zboara numai lozinca: „nu catedrale, da spitale!” Lozinca place gura cascatilor… Nu mai pot astia de grija spitalelor! Poate au vrut sa strige: „nu catedrale, da cluburi si bodegi!” Eventual spitale ginecologice unde sa se faca pe banda rulanta avorturi, cluburi unde un Cernea sa tina discursuri prohomo. In felul acesta si scolile care mai sunt vor deveni locatii pustii… si multe ar mai fi de spus astora contra „popilor si catedralelor”.

    1. Dragii mei, drsgii mei, dragii mei, nu vedeti ca in tara asta nu a mai ramas nimic sfant si cinstit decat biserica ? Credinta romanilor e de nezdruncinat. Nu vedeti ca numai biserica nu fura? Fura parlamentarii, fura ministrii, fura primarii, fura menegerii spitalelor si care pe unde apuca. Preotii sunt singurii care investesc cinstit construind asezaminte, camine de batrani, Case de orfani, chiar biserici pentru ca noi suntem un neam credincios. De 26 de ani sau distrus aproape toate spitalele si dispensarele de la sate, casele de nasteri, fabrici si mari combinate. Scolile sunt goale din lipsa de copii, caminele culturale la fel,doar bisericile mai functioneaza cu ajutorul credinciosilor si cu o foarte nesemnificativa solda de la stat. Au vazut ca funtioneaza biserica, hai sa o distrugem si pe asta ca e romaneasca. Doar biserica a mai ramas de distrus. Dar asta nu se va mai intampla ca si Dumnezeu e Bun. Le da Domnul lectii la tot pasul dar ei raman tot orbi. Despre oamenii rai ,fara capatai, destrabalati, romanii spuneau ” Se vede ca astia nu au fost dusi la biserica” Doamne ajuta

  23. @ Diana

    Cred ca gresiti cand faceti comparatia intre Sacre Coeur, Westminster Abbey si Catedrala Mantuirii Neamului. Lumea se duce buluc la primele doua pentru ca dateaza de ceva secole, (ma rog, nu atat Sacre Coeur, dar hai, are totusi un secol), nu pentru ca sunt mari. Nu cred ca turistii ar da buluc in marea catedrala de la Bucuresti, mai ales daca va fi construita in stil mall, asa cum rezulta din proiectele initiale. Eu mai degraba mi-as duce prietenii straini la Stavropoleus, Sf. Anton sau Radu Voda, decat la catedrala. Ma rog, eu sunt aia care nu i-a dus niciodata la palatul parlamentului, care mi se pare hidos. Sa nu uitam ca nu intotdeauna constructiile mari (ca sa nu zic megalomanice) sunt si bijuterii arhitecturale.

    1. Tu esti din aia cu spatiile mici si din lemn! Cel mai mic spatiu de lemn este din patru scanduri si, indtr-adevar, acela te duce la Dumnezu, via subsol. In rest, scuza-ma, poate nu stiai ca roamnilor din Transilvania li s-a interzis de austro-ungari sa construiasca biserici mari de zid. De fapt aveau dreptul sa faca doar din cele de lemn. Aia ca sa nu dainuie romanismul. Voi acum ce doriti?

  24. Se compara mere cu pere. Bugetele de la Sanatate si Invatamant nu reprezinta construire de spitale sau scoli. In bugetele alea sunt incluse toate cheltuielile si statul e obligat sa le faca pt ca si noi platim la stat. In concluzie: alea sunt si cheltuielile pentru a ma trata pe mine in spital si a-mi educa copilul. In schimb ai aratat cat s-a cheltuit pe constructia de biserici…nu am vazut cat s-a cheltuit pe constructia de spitale. Pai sa le numaram coane Fanica ca nu om fi toti prosti.

  25. deci bisericile 18000 la numar au fost construite de Dumenzeu sau de-o entitate cu superputeri :)) iar din miliardele acordate la educatie si sanatate nu am reusit sa intretinem si sa imbunatatim 500 de spitale si 5000 de scolii :)) .

  26. Și pentru ca tot îți plac cifrele, tratamentul anual al persoanelor cu HIV declarat, costa aprox. 1,5 miliarde, din totalul de 30. Și vorbim de o singura boala din miile tratate în spitale. Ai dreptate, se dau prea multi bani sănătății.

  27. Sa va mai spun eu ceva….. Spre sfarsitul anului se face rectificare bugetara….. Bani de la unele ministere care nu s-au folosit.…..altele care au cheltuit prea mult. In buzunarele proprii. Daca tu ca minister ai cerut o suma pe un an si ai cheltuit-o e treaba ta. De ce mai ceri???? Stiati ca banii de la rectificare trebuiesc cheltuiti toti pana la sfarsitul anului? Pe ce credeti ca se duc? Verificati cheltuielile dupa ultima rectificare bugetara a anului. O sa ramaneti….masca!!!

  28. Minciuna prin statistică e cea mai elegantă, nu întâmplător e instrumentul preferat al propagandiştilor finuţi.

    Alocările-moft către BOR din fondul de rezervă al Guvernului le-ai inclus? Dar alocările din diversele bugete judeţene şi locale de peste tot din ţară? Îţi mai iese calculul?

    Şi dacă le incluzi şi încă îţi mai iese, trecem la alte incomodităţi: câte vieţi a salvat BOR, câţi bolnavi a vindecat şi câţi săraci a scos din sărăcie pentru fiecare milion primit? A se compara cu sănătatea şi asistenţa socială.

    Apoi: de ce opera caritabilă a BOR e de douăzeci de ori mai mică decât a catolicilor în timp ce numărul de enoriaşi – şi alocarea bugetară proporţională – e de douăzeci de ori mai mare?

    Răspunzi la astea şi poate o să începi să pricepi care e problema bezbojnicilor cu BOR-ul.

  29. În primul rând,”nărod și băjbonic” ești TU,cel care încerci să ne manipulezi de parcă nu am vedea realitatea cu ochii noștri..Mai ai puțin și ne spui că e noapte afără,când e miezul zilei..Socoteala e mult mai simplă: 1989…populație să zicem 23milioane,biserici x,popi y,2015…populație 19milioane din care 6 pe alte meleaguri…biserici x ori 10,popi x ori 100(apropo armata avea 185000,cultele 7000 în 1989,acum armata 55000 și ciltele 60000)..Spitale în 1989….z,în 2015 z-10% pt.că s-au închis cele mici,mai ales din orașele rămase fără industrie.Degeaba încerci să bagi in calcule cheltuielile cu actul medical în sine(intervenții chirurgicale,analize,medicație)pentru că ne-am prins din prima..Încearcă să faci o vizită în Grecia să faci o comparație între ortodoxismul umil de acolo(mărime biserici,construcții noi pentru culte,salarii,stil de a predica)și grandomania bisericii noastre.La noi te fac să te simți tu umil..Nu spun că nu există propagandă,sau manipulare,dar lasă-mă cu opiniile tale de doi lei..Minte pe altul sau ține-ți minciunile pentru tine.Peste tot se construiesc biserici cu bani negri,În orașele mici popii trec pe la firme și smulg sume,sau materiale,bunuri sub amenințarea blestemului.sun datorii imposibil de achitat,iar popiise fac din sânul celor fără carte doar pe bani..totul este să fii slugarnic și bun afacerist.Arată-mi un spital în construcție…S-au umplut poienile și crestele munților cu mănăstiri noi(Ceahlău,Bucegi,Bușteni,etc),s-au umplut parcurile de garaje cu cruci,nu mai este unitate militară fără o biserică nouă în curte…și tu vii cu cifre fabuloase…Trebuie să fim creștini.să avem credință.dar lasă-ne să-l simțim pe dumnezeu cum vrem noi..că Iisus nu avea biserică,ba chiar a promis dărâmarea unui templu..

    1. A promis dărâmarea unui templu ??? Ori esti prost , ori esti prost !! Iisus făcea referire la persoana Lui( adica El e Templu , care inseamna Dumnezeu !)) , ca va muri iar in 3 zile va învia !! La asta făcea referire ! unde e ură pe sistem ?? Dc o anumita ura pe BOR? ?? spunea cineva mai dus ca daca nu ii dai bani preotului nu te inmormanteaza , la fel si la cununie nu( in romania nu te obliga nimeni , nici o lege, de fapt din salaru tau , nu se directioneaza nici un leu catre biserica , cu noi fiecare achitam dupa cat ne ține buzunare nu ?)) ?? Pai hai sa iti spun cum sta treaba aici in germania raportat la religie ! Cine e catolic statul ii ia lunar o anumita suma pentru catolicism !! Castigi 2500 euro , din impozit care til ia , cam 80-100 euro se duc lunar catre biserica catolică ! Iar daca vrei loc de veci , te costa pe putin 2000-3000 euro !! Despre ce vorbim ??? Voi ati vrea ca toți preoti sa aibe doar bicicletă si sa slujească pe gratis ??? Pai daca vecinu are mercedes sau bmw ultimu tip , dc tocmai patriarhul care are o functie asa inalta , ar trebui sa nu aibe ce ai tu sau vecinu??? Doar Dumnezeu ne va judeca pe toți , in nici un caz noi , care nici nu ne rugam pt toti românii si conducătorii acestei tari cum o fac preoții in fiecare zi ! Sa va fie rusine români manipulați de presă ,doar ca sa dezbine !

  30. Şpagă la doctor, şpagă la profesor sau cumpărat ore de meditaţie, şpagă la popă să te botezi, cununi sau îngropi! Tot una este. Diferenţa de nuanţă: nu este extrem de necesar să te botezi, să te cununi sau să stea un cioclu cu anteriu lângă un hoit împuţit…

  31. Ok.Sume egale. Bani alocati la spitale biserici si invatamant in mod echivalent . Fiecare distribuie salariile in functie de cati angajati au.Spitalele necesita investitii mai mari iar popii au salarii mici? Sa se descurce si una si alta din ceea ce au sa se zbata pentru ceea ce cred apoi vedem cine a fost mai gospodar ….

  32. Am citit toate aceste comentarii.

    Au fost facute afirmatii de ambele parti, mai lucide si mai pasionate, dar fondul problemei nu a fost ridicat de loc.

    Fondul problemei.
    Banii trimisi sanatatii au teoretic rolul de a însanatosi poporul. Câti ajung acolo, direct la pacient si indirect la medici, asistente, medicamente si aparatura, este o alta poveste ce nu are de-a face cu repartitia banilor spital:biserica.

    Banii investiti în biserica nu servesc la nimic. Fiul Omului (sau al Domnului) nu a cerut biserici. Nici apostolii nu au cerut biserici. De cele trei ori când s-a rugat, a facut-o în aer liber, cu sau fara multime. Nici macar în templul proaspat reconstruit de Irod n-a facut-o.
    Nici macar preotii nu sunt necesari, tot dupa biblie. E bine sa ai unul, dupa sistemul rabinatului, dar ei nu sunt portavocea ta, daca vrea Dumnezeu te aude si fara ei, e atotputernic nu-i asa?

    Motivul construirii de biserici nu este cel nobil, al readucerii turmei ratacite înapoi în staulul ortodox, ci acela al crearii unei parohii, cu tot ce trebuie pe lânga, doi preoti (obligatoriu însurati, deci 2 familii), 2 diaconi, înca un buget (de la stat) etc. Biserica e construita ca doi absolventi de facultate teologica sa aiba unde sa mulga niste venituri.

    Nu cu biserici se mentine credinta. Crestinii care chipurile se aruncau în fata leilor se rugasera prin pesteri. Când popa predica saracia dar practica îmbogatirea, orice crestin îsi pune întrebarea: dar de ce numai el?

    Stiinta, prin experimente, nu a putut dovedi indubitabil ca religia ajuta la însanatosirea pacientului de una singura. Credinta (areligioasa) în vindecare, asa-numita autosugestie, a fost însa dovedita a avea un efect sinergetic daca e administrata cu medicamentele care trateaza boala.
    Când o tara nu are un buget suficient, oare n-ar fi mai indicat sa o lase mai moale cu „investiitile” în zonele neproductive, sa se concentreze pe cele vitale, si abia apoi, când lucrurile sunt stabilizate, sa investeasca de amorul artei si în celelalte domenii?
    Adica, nu-i oare logic sa investesti cel mai mult si imediat în a face acoperisul casei, pentru ca va apara structura neternminata de intemperii? în loc de a repartiza uniform banii, si de a-i risipi refacând partile distruse de ploi si zapezi? Uite ca occidentalii asa construiesc, de la case pâna la hale industriale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *